Dit is een project rond mediawijsheid voor leerlingen van de tweede graad secundair onderwijs.
Werkvorm:
Concreet: Na een korte voorstelling in de klas, lezen
de leerlingen het boek ‘De Bijzondere Kinderen van Mevrouw Peregrine’ van Ransom Riggs.
De mediacoach geeft, samen met de leerkracht, uitleg over
de uitdagingen. Na het lezen van het boek gaan de leerlingen de uitdagingen aan. Ze kunnen hierbij hulp vragen aan de mediacoach voor de digitale- en informatievaardigheden.
In een laatste sessie geeft de mediacoach een korte introductie
over mediawijsheid. Hoe omgaan met Facebook (privacyinstellingen), blog en
informatievaardigheden.
Presentatie over het project
Presentatie over het project
Het project beantwoordt aan een hele reeks eindtermen:
Secundair onderwijs - Vakoverschrijdende eindtermen en ontwikkelingsdoelen
Mediawijsheid: in
de zin van een bewuste en kritische houding ten opzichte van klassieke
(televisie, radio, pers) en nieuwe media (internettoepassingen, sms) en het
vermogen tot een alledaags, informeel en creatief mediagebruik dat (impliciet
of expliciet) gericht is op participatie in de culturele publieke sfeer
(lezersbrief, you tube, chatrooms, blogs, webcam, enz.);
- gaan alert om met media;
- participeren doordacht via de media aan de publieke ruimte.
Creativiteit:
- kunnen originele ideeën en oplossingen ontwikkelen en uitvoeren;
- ondernemen zelf stappen om vernieuwingen te realiseren.
Initiatief:
- engageren zich spontaan.
Samenwerken:
- dragen actief bij tot het realiseren van gemeenschappelijke doelen.
Zelfredzaamheid:
- maken gebruik van de gepaste kanalen om hun vragen, problemen, ideeën of meningen kenbaar te maken.
- gaan alert om met media;
- participeren doordacht via de media aan de publieke ruimte.
Creativiteit:
- kunnen originele ideeën en oplossingen ontwikkelen en uitvoeren;
- ondernemen zelf stappen om vernieuwingen te realiseren.
Initiatief:
- engageren zich spontaan.
Samenwerken:
- dragen actief bij tot het realiseren van gemeenschappelijke doelen.
Zelfredzaamheid:
- maken gebruik van de gepaste kanalen om hun vragen, problemen, ideeën of meningen kenbaar te maken.
Secundair onderwijs - Tweede graad
ASO - Nederlands - Vakgebonden eindtermen
Referenties:
- Masterclass aan bibliotheekmedewerkers (bij Cultuurconnect)
- Verschillende studiedagen (VVBAD, WINOB, Kleur Bekennen...)
- Verderzetting project door andere bibliotheek/school (Merelbeke): http://mevrouwperegrine.blogspot.be/
- Nominatie voor de E-awards (organisatie van LINC vzw in het kader van De Digitale Week 2014):
Dit project koppelt mediawijsheid aan het boek ‘De Bijzondere Kinderen van Mevrouw Peregrine’
(Ransom Riggs) en richt zich specifiek op het ontwikkelen van creatieve digitale competenties bij leerlingen van de tweede graad secundair onderwijs. De Bijzondere Kinderen bestaat uit een lokale samenwerking tussen de bibliotheek, de school en de mediacoach, maar de methodiek laat zich moeiteloos uitbreiden en voldoet aan verschillende eindtermen in het onderwijs.
Door een klassieke schoolopdracht – de ‘boekbespreking’ – aan te passen, zorgt dit project voor een integratie van digitale competenties in het lesgebeuren. De leerlingen krijgen de keuze uit verschillende creatieve opdrachten om uit te voeren (bv. het aanvullen van de blog,
debijzonderekinderen.blogspot.be, met eigen fotocreaties) nadat ze het boek in kwestie gelezen hebben. De mediacoach stelt de opdrachten klassikaal voor en nadien kunnen leerlingen altijd om hulp vragen. Het traject wordt afgesloten met een informatiesessie om de leerlingen meer
bewust te maken rond online privacy door o.a. gebruik te maken van hun eigen Facebook-profielen, hun gegevens online en hun paswoorden als voorbeeld.
- Bib Web Awards 2014 - zilveren award in de categorie 'Mediawijs' (organisatie van Bibliotheelschool Gent):
Het boek "De bijzondere kinderen van Mevrouw Peregrine" door Ransom Riggs, vormt de aanleiding voor het project rond mediawijsheid in de Bib Nazareth. Net zoals het hoofdpersonage gaan de kinderen verschillende uitdagingen aan door een heleboel informatievaardigheden toe te passen. Gelukkig krijgen ze hierbij hulp van de mediacoach die hun leert hoe met deze massa aan informatie om te gaan en waarom je maar beter die privacy instellingen van Facebook goed instelt.
Niet enkel hun informatievaardigheden worden getest, maar ook hun zin voor initiatief, creativiteit en gevoel voor samenwerken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten